I 2021 VAR DET 20 ÅR siden Den kulturelle skolesekken (DKS) ble en nasjonal ordning. Derfor har vi invitert en rekke bidragsytere til å dele sine erfaringer, refleksjoner og historier om verdens beste ordning for kunst- og kulturformidling til barn og ungdom.
I 20 ÅR HAR ALLE ELEVER I NORGE tatt del i kunst- og kulturopplevelser. De har møtt kunstnere, formidlere og utøvere, selv bidratt i kunst- og kulturproduksjon og fått oppleve noe av det beste kunst- og kulturlivet har å by på, – i skoletida. Dette har vi markert med et jubileumsskrift, og her finner du alle tekstene.
DKS 20 år
Vi gratulerer jubilanten med dei første 20 åra!
Av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og kunnskapsminister Tonje Brenna
Historien bak Den kulturelle skolesekken
Om hvordan DKS-ordningen ble til, og hvordan den har utviklet seg gjennom 20 år.
Fortellingen om DKS fra en byråkrat
Av Øystein Strand, direktør i Kulturtanken
Heyy!
Dilara Vera Surbehan (19) om å delta i programrådsarbeid
og representere sin bydel, Oslo øst.
Verdens viktigste publikum
Av Vilde Kamfjord, forfatter og formidler som står bak formidlingsmetoden Barnebokbad.
Livslysten og flyvedyktig
Av Else Blom, direktør for kultur, regional identitet, idrett og frivillighet i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Den tredje kulturens skolesekk
Av Aon Raza Naqvi, forfatter og redaktør av antologien Third Culture Kids – Å vokse opp mellom kulturer.
Kunstneriske mulighetsrom i Den kulturelle skolesekken
Av Guri Birkeland, leder av Scenekunstbrukets kunstneriske råd.
Risans metode
Kunst kan gi nye blikk på steder og sette varige spor. I Nord-Norge har Kristin Risan vist vei.
Kulturarv vi skjemmes over
Av Eirik Audunson Skaar, kunstner, journalist og formidler.
Buffy By på skrivekurs med DKS
Av Ingeborg Arvola, forfatter og dramatiker som har skrevet en rekke bøker for både barn og voksne.
Det umulige spranget? Farlig kunst i DKS
Av Johannes Hafnor, enhetsleder for produksjon DKS i Viken.
Forankring av DKS i videregående skole i Troms og Finnmark
Av Børre Krudtå, Kommunalsjef, Divisjon næring og kompetanse, Troms og Finnmark.
Hei!
Av Nora Wirkola Langli, elevrepresentant i programråd for litteratur i DKS, Troms og Finnmark.
Historien bak bildet
Av fotograf Lars Opstad, som har jobbet mange år i Rikskonsertene og Kulturtanken.
Rådgiver for latterkrampe og gymsaloppskyting inn i verdensrommet
Av Katrine Kirsebom, Gunnar Vilberg og Eldrid Johansen, Den kulturelle skolesekken i Viken
Skaperglede og engasjement: Fagfornyelsen bereder veien for mer kunst i skolen
Av Liv Klakegg Dahlin, instituttleder, Institutt for estetiske fag ved OsloMet – storbyuniversitetet
Det du (ikke) ser
Ville du turt å vise hvem du er inni deg? SKUP 2021 er kanskje årets modigste kunstprosjekt.
På tide å ta litt mer plass?
Av Anne Elisabeth Sæter, daglig leder av Kunst i Skolen.
Postkort fra livet på veien med DKS – under pandemi
Av Alexander Rindestu, scenekunstner i Rimfrost produksjoner.
Historia om ein visningsfestival – Kulturtorget i Møre og Romsdal
Av Lene Elisabeth Torgersen Mordal, rådgivar kulturavdelinga – seksjon for kunst- og kulturformidling, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Samisk kulturformidling før og nå – en samtale
Av Susanne Hætta og Johan Sara jr., som jobber med samisk kunst og kultur.
Filmformidling i DKS
Av Karsten Meinich, redaktør i Montages.no, filmklipper og filmformidler.
Å finne andre ved å finne seg sjølv
Eit språk som er strengt og samlande, utfordrande og banebrytande; nynorsk rommar mykje og er eit viktig satsingsområde i DKS.