Historien bak bildet

Fotograf Lars Opstad jobbet i kommunikasjonsenheten i Rikskonsertene – deretter Kulturtanken, fra 2006–2019, med hovedfokus på visuell kommunikasjon.

Ved å reise ut og være til stede der kunst- og kulturmøtene har funnet sted, i gymsalene, skolegårdene, klasserom, på festivaler og kulturhus, har han gjennom en årrekke gitt oss opplevelser og inntrykk av DKS gjennom kameralinsa. Her forteller Lars med egne ord historiene bak noen av bildene.

Skien 2011 (Timbuktu & DAMN!)

EN METER HØYERE PÅ 45 MINUTTER

ANERKJENTE SVENSKE MUSIKERE har satt pastaen i vrangstrupen og sitter musestille i greenroom bak scenen på Ibsenhuset i Skien. Musestille og lytter. Det er en snau time til konsert og barn fra kulturskolen har ankommet nabogarderoben og begynt oppvarmingen.

Det låt alt annet enn fantastisk gjennom veggen, og det oste heller ikke selvtillit av det unge blåserensemblet da konserten foran 900 jevnaldrende elever satte i gang. Men, med ekstremt god hjelp fra dobbelt så store og topptrente blåserlunger i Timbuktu og DAMN! sin egen blåserekke svingte pendelen kjapt fra kaos til kosmos, og de små spratt av scenen som vektløse månemenn med klokkertro på egne ferdigheter. «Riksblåserne» fikk stå på scenen sammen med superprofesjonelle kunstnere fordi de går på kulturskolen og hadde lyst. Ingen audition eller seier i talentprogram for å kvalifisere seg, og all ære til Timbuktu, altså Jason Diakité og bandet hans, for å ønske alle velkommen uansett. Tro kan  faktisk flytte fjell og for at drømmer skal virkeliggjøres må drømmer først etableres.

Oslo 2015 (Enslaved)

METALL + PIKEKOR = SANT

SPESIELT EMOSJONELT OG PERSONLIG DETTE, ettersom barnekor på scenen var min egen idé. Enslaved skulle spille for skolelever i Oslo, og for å trekke inn NRK Dagsrevyen trengte vi noe spesielt og oppsiktsvekkende, som kombinasjonen «black metal*» og pikekor. Det viste seg at samarbeidet på denne presselanseringen var så fruktbar at Majorstuen barnekor ble med på resten av skolekonsertene, og ble også hyret av Enslaved til en jubileumskonsert på Rockefeller.

«De som prøver å tilfredsstille alle, tilfredsstiller ingen» sa den greske tenkeren Æsop. Du går ikke nødvendigvis fattigere ut fra en konsert, teaterforestilling eller kunstutstilling som ikke traff blink. Du er blitt utfordret. Og kanskje så en elev eller to, eller tre, en ny verden av muligheter.

* Enslaved spiller per definisjon ikke black metal, som knyttes til sataniske tekster. Enslaved refererer til seg selv som et ekstremmetallband eller i sjangeren viking rock med tekster inspirert av nordisk mytologi.

Vibrandsøy / Haugesund, 2015 (Riksultima)

TIDLØST OG SJANGERLØST?

DET ER LITE SOM OVERGÅR et fantastisk naturfoto, men det er få som forstår hva som gjerne ligger bak av planlegging og ikke minst venting. Som å vente et par uker på rett solfenomen, eller en måned på at gnuene skal krysse elvene i Serengeti.

For en tynt kledd kulturfotograf var det utfordrende nok å vente 30 minutter på forblåste Vibrandsøy utenfor Haugesund, på neste skoleklasse som skulle inn i et forlatt båthus og på konsert. Det har vært mange fine konserter og DKS-besøk i gymsaler og klasserom, men det skjer noe når man tar elever ut av skolekontekst, ut av rutiner og den daglige tralten. På Vibrandsøy gikk elevene en løype med opplevelser av samtidsmusikk.

«Riksultima» var et samarbeid mellom Ultimafestivalen, DKS Rogaland og Rikskonsertene.

AWAY, Jessheim 2016

HYSJ!

Dere er her for å spille konsert? Nå? Nei, det har ikke skolen vår blitt informert om.

Mange som har reist en stund på skoleturné har opplevd å komme til en låst og iskald gymsal, blitt møtt av en enda kaldere skulder og har kanskje, i hvert fall indirekte, blitt beskyldt for tidstyveri av viktig realfagtid. Grunnene kan være mange, men det handler ofte om at noe har gått galt et sted i kommunikasjonslinja.

Da rockebandet Away rullet inn i skolegården med utescenen på hjul i Jessheim, må det ha vært brudd på linja et sted, ettersom det viste seg å være mattetentamen på skolen samtidig.

– Kan dere kanskje dempe lyden litt?
– Nei…

Et stadig stigende publikumstall og elektriske gitarer fylte skolegården ute, mens matteoppgaver ble levert på innsiden av vinduet. Mattescoren i Ullensaker kommune har sikkert jevnet seg ut med årene…

Drammen 2018 (Piksel)

AHA-KUNST

HUNDEDAGER I DRAMMEN. Ikke lov å klage på godt vær i Norge med så få soldager, men på en av de få dagene hvor man helst vil gjemme seg i skyggen, er elever ved Marienlyst skole i Drammen i full sving med å lage noe de ikke vet hva blir. Skumgummiprikker fordeles etter farger og posisjoner på angitt plass. Et nitid arbeid som krever tålmodighet og samarbeidsevner. Belønningen er et kjent kunstverk de kan kjenne igjen, men ikke før hundrevis av puter er plassert nøyaktig på plass, og de ser sitt eget kunstverk live på en skjerm – filmet fra en drone.

Den kulturelle skolesekken i Buskerud, Haugen og Zohar Arkitekter,og Buskerud Kunstsenter.

2018 Oslo (Arvvas)

SLUTT Å BEHANDLE OSS SOM SMÅ BARN

Det er aldri så gærnt at det ikke er godt for noe. En real bommert i ønsket om en fargerik samisk produksjon som går rett hjem hos elevene. Konserten var for anledningen på en skole med spesialundervisning, og fotorestriksjonene strengere utover det vanlige. Men samtidig ble dette et av de mest lærerike skolebesøkene, med en samtale med rektor som gjorde dypt inntrykk.

«Endelig!», sa hun. Elevene ved skolen fikk endelig være med på de vanlige konsertene for sin egen målgruppe, de samme turneene som besøker deres distrikt med noen enkle justeringer. Strobelys er f.eks. en dårlig idé når en majoritet av elevene har lett triggbar epilepsi. De mest støyete tingene må kanskje noen prosent ned, men derfra og ut vil de behandles som «vanlige» og alle andre. Som hun påpekte, de er kanskje mentalt utviklingshemmet, men de er likefullt pubertale og opptatt av kjærester, det motsatte kjønn og denslags, de er drittlei at alle behandler dem som små barn og synger enkle barneregler. Og dette ville hun gjerne ha opp og frem i lyset, og gjerne visualisert. Men akkurat det må klareres på forhånd – mission incomplete.

Og bare så det er sagt – Arvvas med Sara Marielle Gaup og Steinar Raknes gikk rett hjem på spesialskolen.
Det er dette elevene vil ha, sa rektor.

I 2021 ER DET 20 ÅR siden Den kulturelle skolesekken (DKS) ble en nasjonal ordning. Derfor har vi invitert en rekke bidragsytere til å dele sine erfaringer, refleksjoner og historier om verdens beste ordning for kunst- og kulturformidling til barn og ungdom.