Historien bak Den kulturelle skolesekken
Ragnhild Bøhle og Egil Rundberget, seniorrådgivere i Kulturtanken
Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får mulighet til å oppleve, gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for ulike kunst- og kulturuttrykk. Kulturtilbudet skal være av høy kvalitet, med profesjonelle utøvere, kunstnere og formidlere, og vise hele bredden av de seks kulturuttrykkene: film, kulturarv, litteratur, musikk, scenekunst og visuell kunst.
DKS er et samarbeid mellom Kulturdepartementet, Kunnskapsdepartementet, Kulturtanken og alle landets fylkeskommuner og kommuner. Kulturtanken er en statlig fagetat for kunst og kultur til barn og unge, og ivaretar det nasjonale ansvaret for DKS.
Men slik har det ikke alltid vært…
Forløpere og oppstarten av DKS-ordningen
Rikskonsertene gjennomførte sin første skolekonsert i 1968. Gjennom flere utbyggingsfaser på 80- og 90-tallet ble skolekonsertordningen etablert med samarbeidsavtaler med fylkeskommunene, slik at alle grunnskoleelever i landet fikk oppleve to skolekonserter hvert skoleår. Ordningen fikk egne midler over statsbudsjettet.
I 1991 etablerte Turnéorganisasjonen i Hedmark Skolepakka – en prøveordning som tilbød formidling av musikk og scenekunst, billedkunst og litteratur til grunnskoler og videregående skoler i fylket. Møre og Romsdal etablerte Kulturnista som en regional forsøksordning fra høsten 1996. Sandefjord kommune startet Den kulturelle skolesekken som et lokalt prosjekt i 1997, og sørget for at alle grunnskoleelevene i kommunen fikk et kulturtilbud på hvert trinn.
Før 2000 var Rikskonsertene, Riksutstillinger og Scenekunstbruket med flere viktige leverandører av innhold i de eksisterende skoletilbudene, og pådrivere for utvikling av DKS.
Den nasjonale satsingen på et bredt og systematisk kulturtilbud for landets skolelever, kom i regjeringens statsbudsjett for 2001. 10 millioner kroner ble avsatt på Kulturdepartementets budsjett og i budsjettproposisjonen står det: «Kulturdepartementet vil i samarbeid med institusjoner og fagorgan på kulturfeltet legge til rette for at skolebarn lettere får tilgang til, og gjør seg kjent med og får et aktivt forhold til kulturytringer av alle slag». Den nasjonale ordningen fikk også navnet Den kulturelle skolesekken.
Toppbilde: Egil Storbekken, den aller første skolekonsert 1968.
Tre små bilder (fra toppen): 1. Barn på skoleforestilling. / 2. Liv Bjørgum danser for elevene i et bestillingsverk fra Rikskonsertene. / 3. Unn Seberg demonstrerer valthornet i hele dets lengde, på skolebesøk i 1969.
Stort bilde under: Skolekonsert foran ribbeveggen. Utøvere ukjent.
Politikk, struktur og penger – utvikling av DKS-ordningen gjennom 20 år:
Nøkkeltall i DKS 2020
fylker
kommuner (hvorav 12 direktekommuner)
skoler
elever
aktiviteter / produksjoner
DKS-arrangementer
deltakere / publikum
utøvere, kulturformidlere og kunstnere (ca.)
millioner – statlig tilskudd / tippemidler
millioner – egne midler i fylker/kommuner
Kilde: Årsrapporten for DKS 2020
Bilder under: 1. «Nattergal og raske fottrinn» (Lillehammer 2013) med Sudeshna Swayamprabha, dans (Bangladesh). Foto: Lars Opstad / 2. Róhta – Norden for 1000 år siden – Elin Kåven (MFM, 2020). Foto: Knut Sørhusbakken / 3. DKS-lab. Foto: Marte Glanville / 4. Notodden skolefilmfestival 2019. Foto: Lars Opstad / 5. Det var en gang det ble et nå (Teater Joker), MFS 2021. Foto: Erik Brandsborg / 6. Elever Bolteløkka skole. Foto: Erik Brandsborg
I 2021 ER DET 20 ÅR siden Den kulturelle skolesekken (DKS) ble en nasjonal ordning. Derfor har vi invitert en rekke bidragsytere til å dele sine erfaringer, refleksjoner og historier om verdens beste ordning for kunst- og kulturformidling til barn og ungdom.