Når opplevelsen er målet

Naturfaglærere hadde regien da fire kunstnere, med naturen som mektig kulisse, ga elever fra Ålesund vgs en dag av de sjeldne.

–Den overordna delen av læreplanen gir enorm frihet, sier Endre Volden fornøyd, der han sitter i lyngen.

Som på bestilling lettet tåka bare øyeblikk før kunstner Karin Augusta Nogva ledet elevene i en tradisjonell japansk teseremoni. Snøkledde fjelltopper tittet opp fra skydekket mens elevene varsomt drakk selvbrygget blåbærlyng-te.

Volden er avdelingsleder for kunstfag ved skolen, men det er naturfaglærere som har regien på dagens DKS-opplegg. Fire lokale kunstnere er koblet på prosjektet, som er støttet av DKS Møre og Romsdal.

De fire er forfatter Maria Parr, performancekunstner og musiker Henrik Koppen, danser og koreograf Solveig Styve Holte og billedkunstner Karin Augusta Nogva.

Sistnevnte hopper ned fra kampesteinen hun stod på under seremonien. Elevene sitter avslappet i lyngen og spiser matpakke. Brokker av samtaler og latter blandes med fuglesang og vinden. Så reiser en gjeng ungdommer seg, stiller seg opp foran alle og begynner å synge Jan Magne Førdes «Brudemarsj». Det er til å få gåsehud av.

Løse rammer gir frihet

70 elever, 14 lærere og fire kunstnere tilbringer dagen sammen på øya Runde i Møre og Romsdal. Da dagen skulle planlegges, var det et poeng å ha et løst rammeverk. Kunstnerne har fått full frihet til å forme opplegget etter eget kunstnerskap og ideer. Dagen handler om utforskning og samskaping. Turen sammen er målet.

– Vi kommer ikke inn med et ferdig opplegg, men legger til rette for erfaring og har fokus på metoder, oppgaver og forslag. Skolen har tillit til at vi igangsetter estetiske erfaringer med disse ungdommene, erfaringer som kan virke i dem over tid, forteller Solveig Styve Holte.

Et løst rammeverk gir frihet til å være i det som skjer, samtidig som man kan være åpen for det som oppstår underveis.

– Det krever mot og tillit, men det har vi, bemerker Volden.

At de fire kunstnerne er bosatt i området, er et poeng i seg selv. Elevene erfarer dermed at slik kompetanse også finnes i deres nærmiljø.

– Vi lette etter kunstnerne som er interessert i, og gode på, samskapingsprosesser. Disse fire er veldig åpne i sin inngang til sitt kunstnerskap. Vi har hatt fokus på å få inn kunstnere som åpner opp, ikke forenkler eller bagatelliserer. Og aller viktigst var å finne kunstnere som er bevisste på at dagen ikke skal ende i et sluttprodukt, sier Volden.

– På Ålesund vgs har vi tatt DKS inn i ledelsen. Det å tørre å la elevene bare oppleve, det snakker vi mye om. Dagen i dag er viktig også fra et kollegialt utviklingsperspektiv, påpeker Endre Volden.

Når storjoen kaller

Det er 3,3 kilometer fra parkeringsplassen på Goksøyr til Runde fyr. Det eneste elevene vet er at de skal på dagstur til øya sammen med de fire kunstnerne som tidligere har besøkt skolen. I forkant har klassene jobbet mye med bærekraft og fugle- og plantelivet på Runde.

«Natur». «Opplevelser med kunstnere», svarer et par elever på spørsmålet om hvilke forventninger de har. Og natur og opplevelser skal det bli. Runde er Sør-Norges største fuglefjell, med over 50 000 hekkende par av sjøfugler. Totalt er det registrert over 230 fuglearter på øya.

Runde er særlig kjent for sin lundefugl-koloni.

«Hør, det er storjo!» utbryter en elev som gjenkjenner lyden fra fuglen som henger i lufta da de går over Goksøyrmyrene. Hjertet til Renate Ruth varmes litt ekstra av denne og lignende opplevelser denne dagen.

– Det hele startet med at jeg hadde lyst til å ta med elevene mine til Runde, forteller Ruth, som er realfagslærer og har vært koordinator inn mot DKS-arbeidet.

    Å dyppe naturfaglærere i kunst

    Naturfag og kunstfag har i utgangspunktet få berøringspunkter. Et prosjekt som dette bygger broer innad i en skole.

    – Det at realfaglærere har et godt eierskap til dette prosjektet, er viktig for meg. Det å dyppe dem i kunst, og gi dem erfaringer som gjør at de som realfaglærere kan se at også de kan «eie» DKS-produksjoner, sier Volden.

    Realfaglærerne har jobbet mye med det tverrfaglige temaet Bærekraftig utvikling med klassene som er på tur.

    – Å la elevene få en relasjon til naturen er viktig når man jobber med det temaet, sier Ruth.

    Renate Ruth og Ida Leinebø er begge realfaglærere på Ålesund vgs. Ruth er i tillegg fagkoordinator for forskerlinja.

    Hun poengterer viktigheten av å sanse og bruke hele kroppen når man lærer.

    Det å ligge i gresset og få en relasjon til naturen, det klarer en ikke å skape i klasserommet.

    Hva gir det å ha med kunstnerne på en dag som denne?

    – De kan åpne opp og gi elevene andre perspektiver. Det har vært kjempedeilig å få inn kunstnerne i prosjektet!

    Naturfaglærerne ser at elevene som er med på turen, som alle går kunstfag, lett legger fra seg slike interesser i realfagtimene.

    Jeg synes det er viktig å få frem at det er lov å bruke de estetiske evnene også i realfag. Da vi laget dagen, fokuserte vi også på Skaperglede, engasjement og utforskertrang fra den overordnede delen, det å sanse, sier avdelingsleder Ruth.

      En dag uten krav

      Det er ingen krav i ettertid til elevene. Ingen rapport som skal skrives eller refleksjonsnotat om dagen. Det ville forstyrret prosessen, gjort at de tok opplevelsen inn på en annen måte.

      Elever har godt av å fjerne seg fra resultatopplevelsen, påpeker realfaglærer Åshild Breivik.

      Ja, ellers ville de ikke få den samme roen til å være i dette, noe jeg mener er veldig, veldig viktig, supplerer Ruth.

      Hvorfor er det viktig?

      Fordi jeg tror man går glipp av mye hvis man hvis man er veldig fokusert på resultat.

      – Det er vanskelig å være utforskende hvis man er opptatt av resultatet, fordi man da er redd for å feile. I dag er ikke det i fokus, det er veldig fint!

        Jeg er interessert i hvordan vi kan bli én og samme organisme, i stedet for bråkete individualister, forteller Henrik Koppen. Her leder han 70 ungdommer i et bevegelseskor på vei ned til Runde fyr.

        Bevegelseskor på kloppene

        På lang, lang rekke går elevene. Som maur på geledd. Eller kanskje som et tusenbein ikledd allværsklær? Det er lagt klopper over sårbare områder på stien. Treplankene er ypperlige som scene til et bevegelseskor!

        Henrik Koppen leder an med en meksikansk bølge. Den bølger fram og tilbake langs rekken. Litt etter deles alle i tre grupper, som organisk samskaper bevegelser og lyder. Det smitter over fra gruppe til gruppe, utvikles og forplanter seg.

        – Å ha med kunstnere på en dag som denne, estetiserer hele opplevelsen. Forhåpentligvis setter den seg sterkere fordi den kroppsliggjøres og hele sanseapparatet skrus på, påpeker Endre Volden.

        En merverdi av et prosjekt som dette er et styrket klassemiljø.

        Sosialt er dette supert. Det er enormt viktig med et godt klassemiljø når du jobber i skolen, ellers er det veldig tung. Det gir noe ekstra å få lov til å være i lag på denne måten, understreker realfaglærer Ida Leinebø.

        Coveret til albumet In pursuit of dreams

        Inn i det ukjente

        En smal, bratt sti fører ned til Runde fyr, som er innhyllet i tåke. Vi går bokstavelig talt inn i det ukjente. Det var ingen plan B for dagen. Regn er ubehagelig, men det er vinden som kan være farlig på ei øy som dette.

        Hadde været blitt for dårlig, hadde vi funnet på noe annet. Det er et grandiost og kanskje litt hårete prosjekt? sier Renate Ruth lett der hun sitter på en benk ved målet. Hun er et eneste stort smil.

        Maria Parr på DNT-hytta ved Runde fyr.

        Barndomsminner ved Runde fyr

        Foran DNT-hytta på fyret står forfatter Maria Parr og leser fra Vaffelhjarte. Det er ei bok som sannsynligvis mange av elevene har kjære barndomsminner fra, og tv-serien basert på boka ble faktisk spilt inn akkurat her, på Runde.

        Parr står i ei rød vindjakke. Noen ungdommer ligger i gresset og lytter mens de ser opp mot himmelen. Noen lener seg mot en solid steinmur, resten sitter i ujevne rader vendt mot forfatteren. Drønningene mot klippene og vindens sus skaper et lydbilde rundt historien om Trille og Lena i den lille bygda Knert-Mathilde.

        Det er viktig at elever lærer å ha ro til bare å være i noe. Ellers går du glipp av ting. Dette er helt magisk, avslutter Renate Ruth fra et vindblåst fyr ytterst i havgapet.

        – Utforsking er utgangspunktet, jeg tror det kommer til å bli bra, bemerket Henrik Koppen før turen startet.

        Her er han, de tre andre kunstnerne og Endre Volden på parkeringplassen ved Goksøyr.

        Jeg håper elevene sitter igjen med evnen til å lytte. Å oppleve landskapet, og at det endres fordi de er i det. Og at de føler fellesskap.

        Solveig Styve Holte

        Eit blandakor, seier pappa, er eit kor der alle blandar seg, både dei som kan synge, og dei som ikkje kan det.

        Fra Vaffelhjarte av Maria Parr

        Fakta om prosjektet «Runde – et blandakor»

        Hvordan kan kunsten, skolen, kunstnere, lærere og elever «synge» sammen i et blandakor?

        • Ønsket med dette samarbeidet er å se på mulige koblinger mellom kunstnere, lærere og elever. Hvordan kan et arbeid som dette danne nye nettverk, erfaringer og gi elevene en dypere forståelse for hva kunst er?
        • Utarbeidet av realfaglærere ved Ålesund videregående skole i samarbeid med avdelingsleder for kunstfag, Endre Volden.
        • Fire lokale kunstnere deltok: Karin Augusta Nogva, Henrik Koppen, Maria Parr og Solveig Styve Holte.
        • Felles søkelys på overordnet del for grunnopplæringen. Prosjektet har fokus på 1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang og 2.5.3 Bærekraftig utvikling.
        • 70 elever fra første året på dans og drama, musikk og KDA (kunst, design og arkitektur) deltok sammen med 14 lærere. Avdelingslederen for helse- og sosialfaglinja deltok også.
        • Kunstnerne hadde selvvalgte presentasjoner på den 2,5 timer lange bussturen fra Ålesund til Runde. Henrik Koppen leste eksempelvis et dikt om blåskjell «for å gi øvelse i å zoome inn på detaljer».
        • Prosjektet er støttet av DKS Møre og Romsdal, og de samarbeider også med Kulturtanken om å utarbeide en prosjekt-mal med bakgrunn i turen til Runde, til nytte for hele ordningen.

        Fakta om de fire kunstnerne

        Karin Augusta Nogva

        Utdannet ved Kunshøgskolen i Bergen, i tillegg til grafikkutdanning fra Edinburgh College of Art. Hennes arbeidsfelt strekker seg mellom grafikk, installasjon, performance og samarbeid med andre kunstnere innen tverrfaglige utrykk. Har et studio i Ålesund i et tverrkunstnerisk fellesskap. 

        Henrik Koppen

        Utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Jobber primært med performativ kunst, video og skulptur. Har deltatt på arrangementer som Performance Crossings (Praha), Territories (Torún, Polen) og PAO Festival (Oslo). Skoleåret 2022/23 skal han blant annet turnere i DKS med produksjonen Kampen sammen med forfatter Geir Egil Eiksund.

        Maria Parr

        Forfatter som debuterte i 2005 med barneboka Vaffelhjarte, som senere ble en tv-serie. Foruten barne- og ungdomsbøker har hun utgitt historier, noveller og kåseri i ulike antologier og tidsskrift. Bøkene hennes er oversatt til over 30 språk, og hun har vunnet en rekke nasjonale og internasjonale priser. Hun er utdannet lektor.

        Solveig Styve Holte

        Dansekunstner og koreograf. Har en master i koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) og er også utdannet fra Den Norske Balletthøyskole (DNBH) og Skolen for Samtidsdans. Er for tiden phd-stipendiat ved avdeling Dans på Kunsthøgskolen i Oslo og arbeider med å utvikle «YKS», et koreografisk senter på hjemgården i Volda.

        Relaterte artikler

        Shaakir Muhammad - portrett

        Reisen hjem

        Han rømte fra Hallingdal etter en trøblete ungdomstid. Han reiste tilbake for å vise hva det hadde blitt av ham. Vi ble med da Berat Jusufi, hovedpersonen i filmen Krigere, dro tilbake for å vise filmen om sitt liv.

        Fra kommentarfeltet til klasserommet

        Kan elever bli bevisst egne holdninger gjennom rollespill – ved å måtte forsvare meninger de kanskje er dypt uenige i? Filmskaper Marin Håskjold, Fotogalleriet og DKS Oslo testet nylig et formidlingsopplegg om kjønnsidentitet.

        Kulturtanker

        Møter med spennende mennesker og nyskapende prosjekter.