Her er de nominerte til Gullsekken 2021!

20 nominasjoner innenfor alle kunstfeltene i Den kulturelle skolesekken er sendt inn til årets Gullsekken-jury. De representerer et bredt spekter av tematikk, form, uttrykk og formidlingsmetoder, og er alle nominert fordi de har levert spesielt gode kulturopplevelser til barn og unge i skoleåret 2020/21. 20. oktober offentliggjøres vinnerne som får 150.000 kr hver av Norsk Tipping. Selve prisen deles ut som en del av en jubileumskonferanse i Stavanger 18. november. Arrangementet er i regi av DKS Rogaland for å feire at DKS som nasjonal ordning fyller 20 år (mer info kommer!).

Årets turnéproduksjon

Audun Amundsen

Newtopia

Nominert av: DKS Trondheim

Kunstuttrykk: Film

Målgruppe: 12 – 18 år

Fra nominasjonsteksten:
«Audun Amundsen er en dedikert og helhjertet formidler som har engasjert alle
aldersgrupper han har møtt i Den kulturelle skolesekken. Prosjektets autentisitet, ved at han selv har fulgt Aman Paksa i så mange år, lært språket, brukt alle sine penger og sin tid på å få fortalt denne historien, bidrar til at elevene han møter raskt blir oppslukt av det de får oppleve.»

Plakat: Audun Amundsen

Britt-Synnøve Johansen

En spurv og en diva

Nominert av: DKS Rogaland

Kunstuttrykk: Musikk

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Fra nominasjonsteksten:

«Forestillingen treffer på alle de viktigste punktene en DKS-produksjon bør gjøre: elevene opplever en gjennomført og proff forestilling av høyeste kvalitet i alle ledd, de får servert en spennende og lærerik historie de ikke kjente fra før – og ser samtidig linjene til sin egen tid. Den tverrfaglige forestillingen treffer mål i læreplanen for ungdomstrinnet når det gjelder historie, samfunnsfag, språk og musikk/drama.»

Foto: Marie von Krogh

Egil Nyhus

Hva forteller tegningen?

 

Nominert av: DKS Lørenskog

Kunstuttrykk: Visuell kunst

Målgruppe: 3.-7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Fra første stund er alle publikummere fanget av Egils fortellerkunst og magiske tegnestrek. Han ønsker ikke å belære elevene. I stedet får de lov til å komme med sine egne, spontane tolkninger. Det er den enkeltes tanker og meninger som betyr noe. Vi har sjelden fått så mange telefoner fra strålende fornøyde lærere og kulturkontakter som etter denne produksjonen.»

Illustrasjon: Egil Nyhus

Erler Teaterkompani

Inn i det ukjente

Nominert av: DKS Møre og Romsdal

Kunstuttrykk: Scenekunst

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Fra nominasjonsteksten:
«Erler Teaterkompani utforsker og utfordrer innen sjangeren scenekunst i DKS. Denne produksjonen engasjerer ungdommene på en helt ny måte og setter i gang fantasien som fortsetter etter forestillingen er ferdig. Erler har også brukt ny teknologi og integrert den godt i forestillingen. Kompaniet viser med denne produksjonen at de tar ungdom på alvor og har funnet en form som fungerer hos målgruppen.»

Foto: Erler Teaterkompani

Feil Teater

Det Historiske Slaget om Skolegaarden

Nominert av: DKS Oslo

Kunstuttrykk: Scenekunst

Målgruppe: 1.-2. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«I arbeidet med forestillingen har kompaniet utvist både kreativitet, tilpasningsevne og kompromissløshet. Resultatet har blitt en turnévennlig og robust forestilling som underholder og engasjerer med lekenhet, humor og et underliggende alvor med klangbunner som resonnerer langt utover den opprinnelige målgruppen.»

Foto: Jonas Jeremiassen Tomter

Marja Mortensson Trio

Mojhtestasse – Minnegaven

Nominert av: DKS Innlandet

Kunstuttrykk: Musikk, Kulturarv

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Fra nominasjonsteksten:
«Marja ber ikke om oppmerksomhet, men får den uansett. Med sin formidlingsevne, troverdighet og kvalitet har produksjonen blitt møtt med et konsentrert og lyttende publikum. Tilbakemeldingene fra skolene har gjennomgående vært svært positive i møte med en produksjon som framstår som ekte, autentisk og som et upedagogisk men lærerikt møte med en kultur vi kjenner altfor dårlig.»

Foto: Johan Ailo Kalstad

Jens Trinidad, Chriz Nypan, ARKKI

Labyrint

Nominert av: DKS Viken

Kunstuttrykk: Visuell kunst, Scenekunst

Målgruppe: 5.-7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Med Labyrint som felles tematikk knyttes fagfelt, skole, kommune og DKS sammen. Elevene er medskapende og prosjektet bidrar til lokal forankring, identitet, stedsforståelse, kreativitet og opplevelse. Det etterlates et konkret spor i skolegården, en malt labyrint til å gå seg vill i!»

Foto: Tanja Steen

Øyvind Mellbye, Einar Goksøyr Åsen

Det elektriske korps

Nominert av: DKS Nordland

Kunstuttrykk: Visuell kunst, Musikk

Målgruppe: 1.-7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Vi nominerer Det elektriske korps for deres fabelaktige evne til å formidle og engasjere elevene. I fellesskap får elevene eksperimentere med lyd og teknikk, får improvisere og øve seg på samspill med nye instrumenter i sitt eget nærmiljø. Å spille i korps får en ny og interessant dimensjon som bekreftes av skolenes tilbakemeldinger.»

Foto: Kristine Halmrast

Piero Issa, Carlos Catún Quintana, Nicolay Lòpez, Jon Tombre

Gato – historier om å ikke komme hjem

Nominert av: DKS Trøndelag

Kunstuttrykk: Film, Scenekunst

Målgruppe: VGS

Fra nominasjonsteksten:
«Det var en sterk opplevelse for elevene som fikk besøk av produksjonen å først se den gripende dokumentarfilmen, og så møte en av hovedpersonene i levende live i klasserommet, se ham danse og høre ham fortelle om historien sin. Vi ble faktisk oppringt av skoler etterpå fordi de måtte fortelle oss hvor intenst forestillingen hadde truffet elevene deres. Det er ikke hverdagskost for oss i DKS-teamet.»

Foto: Kristian Glomnes/Seanse

Rimfrost Produksjoner, Brageteateret

Monster i magen

Nominert av: DKS Troms og Finnmark

Kunstuttrykk: Scenekunst

Målgruppe: 1.-4. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Strålende skuespill, god regi og en scenografi, lyssetting og musikk som spiller glimrende på lag, gjør at denne forestillinga fortjener Gullsekken. Å skulle skildre barns sorg og savn er ikke en lett oppgave. Lina Killingdalen, som både har skrevet stykket og har regien, gjør det på en svært fin måte. Forestillinga gir et godt utgangspunkt for å snakke med barn om et vanskelig tema.»

Foto: Signe Fuglested Luksengard

Synnøve Borge, Randy Gunnar Bohmann-Lange

Poesi & Zoologi

Nominert av: DKS Ås

Kunstuttrykk: Litteratur

Målgruppe: 6. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Fordi Poesi & Zoologi tar skrittet ut av det tradisjonelle klasserommet og bruker naturen som formidlingsarena og skrivestue, får barna – med god veiledning – tatt i bruk alle sansene samt fysisk aktivitet. Dette gjør opplegget til en helhetlig opplevelse. Forfatter Synnøve Borge og naturveileder Randy Gunnar Bohmann-Lange er litteraturens og naturens talerør, og med sterk ideologisk overbevisning og entusiasme formidler de til barna hvor viktig naturen er for oss alle, både folk og dyr.»

Foto: Ås avis

Terje Granås

Smed for en dag

Nominert av: DKS Agder

Kunstuttrykk: Kulturarv

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Fra nominasjonsteksten:
«I denne produksjonen står den praktiske håndverkskunnskapen i fokus, og underveis formidles både kulturhistorie og fakta om jern. Elevene deltar aktivt og
smir sin egen ildrake. Vi har fått svært gode tilbakemeldinger på dette opplegget. Praktisk arbeid, variasjon, deltakelse og engasjement er viktige virkemidler og mål i opplæringa. Smed for en dag tar disse verdiene på alvor.»

Foto: Terje Granås

Werner Bryn, David Bryn, Ole Petter Knarvik

Bach goes hip hop

Nominert av: DKS Vestland

Kunstuttrykk: Musikk, Scenekunst

Målgruppe: 1.-7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Mange lærarar melder at elevar (og kanskje særleg gutar) vert inspirerte av dei mannlege dansarane, og etter besøket oppsøkjer dei sjølve «tutorials» på nettet for å lære meir. Lærarane melder òg om ei framsyning som engasjerer og begeistrar på tvers av alle klassestega. Framsyninga tar opp relevante tema som venskap og respekt for andre som er annleis enn oss sjølve. Kandidaten fortener særleg å vinne for måten dei introduserer grunnskuleelevar for klassisk musikk, samtidig som dei skapar gode, felles opplevingar for elevar og lærarar.»

Foto: Fahil Anwari

Årets tilpassede produksjon

Benita Haastrup, Kaare Munkholm,
Jens Skou Olsen

Digitalkonsert med DrumDrum

Nominert av: DKS Møre og Romsdal

Kunstuttrykk: Musikk

Målgruppe: 1.-7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Det har vore 39 konsertar frå stova i København, og 6337 elevar i Møre og Romsdal opplevde konserten frå klasseromma sine! Musikarane i DrumDrum har vist ei stor vilje og evne til å omstille seg sjølv og konserten til det digitale uttrykket. Konserten er ikkje ein kopi av den fysiske konserten. Produksjonen har fått ein ny dramaturgi som syr saman både nye og gamle element på ein organisk og variert måte.»

Foto: DrumDrum

Bjarte Eike & Barokksolistene

The Alehouse Sessions

Nominert av: DKS Viken

Kunstuttrykk: Musikk

Målgruppe: 8.-10. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Ensemblets høye kunstneriske nivå, både individuelt og som gruppe, muliggjør fleksibilitet for til å møte alle slags publikum og arenaer i ethvert format. Ensemblet skaper forståelse for å oppleve musikk som en del av fortid og nåtid i en sosial kontekst, og utvider forståelsen av musikalske sjangre gjennom deres ukonvensjonelle måte å nærme seg både barokkmusikken og publikum. Videre er musikken drivkraften til den kompromissløse måten de nærmer seg fremførelsen på.»

Foto: Knut Utler

Ingebjørg Lognvik Reinholdt

Barnesongar frå Seljordshei

Nominert av: DKS Vestfold og Telemark

Kunstuttrykk: Musikk, Kulturarv

Målgruppe: 1.-4. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Ingebjørg måtte koma to turar til til Kviteseid. Ein for ekstra øving og ein for konsert. Dette tok ho på strak arm. Ho heiv seg også rundt og spelte inn videoar med rørsler til songane som eg passa på at lærarane fekk , slik at dei kunne øve sjølvstendig på utvalde songar før den ekstra øvingsdagen og konserten. Det var svært gledeleg å oppleve at ungane kunne både songar og rørsler då øvingsdagen kom.»

Foto: Kulturfotografen AS

Jon Vatne

Kunsten å se kunst

Nominert av: DKS Trøndelag

Kunstuttrykk: Visuell kunst

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Fra nominasjonsteksten:
«En perle; så enkelt som konsept og samtidig til fingerspissene profesjonelt gjennomført. Den er et strålende eksempel på «film møter visuell kunst» og et forbilledlig eksempel på pandemitilpasning, som vi mener har sin berettigelse også i en normaltilstand. Filmskaperen som står bak produksjonen og hadde ideen, har levendegjort kunstverkene på en måte som vi tørr påstå overskrider det fysiske møtet med gjenstandene på museet.»

Foto: Jon Vatne

Lost and Found Productions

Oh Baby Baby goes viral

Nominert av: DKS Nordland

Kunstuttrykk: Scenekunst

Målgruppe: 7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Seksualundervisning i skolen er gjerne noe lærere synes er vanskelig å ta tak i, men Lost and Found productions snakker rett til elevene på deres  premisser. Det digitaliserte visningsformatet (gjennom youtube live) og mulighet for live chat, gav forestillingen et ekstra filter, en distanse til temaet som tas opp, som vi opplevde var positivt for publikum.»

Foto: Lost and Found Productions

Martin Walther, Jon Vatne

Togrøvere med bakomfilm

Nominert av: DKS Trondheim

Kunstuttrykk: Film

Målgruppe: 8.-10. trinn og VGS

Fra nominasjonsteksten:
«Togrøvere tar opp et svært viktig tema om utenforskap og omsorgssvikt. Vi opplever at filmen på en særlig måte engasjerer elever som har lignende problemer. Da korona førte til turnestopp for prosjektet foreslo filmskaperne å lage en bakomfilm som erstatning for det fysiske møtet. Bakomfilmen formidler budskapet i live-samtalen og fungerer svært godt i forlengelse av filmvisningen. Filmskaperne viste særlig evne til omstilling, løsningsvilje og profesjonalitet i arbeidet med å skape en alternativ formidling.»

Plakat: Spætt Film

Munchmuseet

Memes med Munch

Nominert av: DKS Oslo

Kunstuttrykk: Visuell kunst

Målgruppe: 7. trinn

Fra nominasjonsteksten:
«Det slående med Memes med Munch er ikke bare det tekniske, men hvordan dette spiller på lag med innholdet. Fremfor å fokusere på Edvard Munchs relevans for elevene, snur Meme med Munch problemstillingen på hodet og starter med noe elevene kjenner godt fra før: memes. Gjennom ikoniske bilder av Munch fokuserer Memes med Munch på sammensetning av bilde og tekst. Det gir mulighet for nye tolkningsrom både når det gjelder memes og malerier. Kunst som elevene ikke trodde angikk dem, har blitt levendegjort og flyttet inn i de unges hverdag.»

Foto: Munchmuseet

Mer om Gullsekken

Gullsekken deles ut i samarbeid med fylkeskommunene og direktekommunene i DKS, og Norsk Tipping. Prisen ble gitt ut første gang i 2007 og sist i 2014. Prisen gjenoppstår som en del av feiringen av 20 år med DKS som nasjonal ordning.

Prisens utforming, nominasjonsprosess og jurysammensetning har blitt definert gjennom møter med fylker, kommuner, Norsk Tipping og aktuelle fagorganisasjoner.