Våren 2021 deltok 15 elever fra H20 videregående skole i Oslo på skolens andre SKUP-prosjekt. Ungdommene jobbet med foto, kollasjteknikk og muntlige fortellinger som ble fremført og innspilt.
Sluttresultatet gir et innblikk i opplevelser og følelser som ungdommene vanligvis ikke viser.
«Bildet viser alt det som er inni meg, men som ingen kan se»
Milen

PARADIS
Jeg savner å hoppe paradis.
Nå er jeg voksen og jeg drømmer om da jeg var fri og hjertet var hvitt.
Blomster gjør tankene freshe og jeg tror paradis er fullt av blomster.
(Milen, 19)
Min historie
Saeed

FAKE SMILE
Når man smiler, betyr det ikke at man er glad.
Om natta kommer tankene om mamma.
Jeg savner henne. Jeg savner stemmen hennes.
Jeg glemmer aldri den tiden da jeg dro fra mamma. Jeg hadde aldri vært borte fra henne før.
Etter at jeg dro, så jeg henne aldri igjen.
Hvem vil dra fra hjemme? Hvem vil dra fra mammaen sin?
Det var aldri mitt valg.
Saeed (18)
Min historie
Shadi

NOE ER USYNLIG
Jeg viser noe
Men ikke alt
En del av meg er skjult
Shadi (17)
Arisha

HVA FOLK SER
Jeg føler meg pakistansk, men klærne mine er norske.
Da jeg flyttet til Pakistan, følte jeg meg norsk lenge.
Til slutt ble jeg pakistansk; aksepterte kulturen, stedet, menneskene.
Nå er jeg tilbake i Norge, fremdeles pakistaner.
Men utenpå er jeg norsk.
Arisha (16)
Min historie
Christopher

MI ANGEL DE LA GUARDIA
Christopher (16)
Omar

STILLE LIV
Jeg velger alltid nødt, aldri sannhet.
Jeg prøver ikke å tenke.
Jeg vil slappe av fra livet, ta en røyk, sitte ved elva, kjøre fort, bryte regler.
Jeg vil være fri, og jeg vil ikke være på ett sted hele livet mitt
Jeg har dødd inni meg flere ganger, så jeg kan dø igjen
Omar (19)
Min historie
Marwa

TO VERDENER
Jeg er afghaner; religion og kultur.
Jeg er også norsk, det er her jeg bor, studerer, her er fremtiden min.
Marwa (17)
Min historie
Daniel

NYTT LIV, NYTT SPRÅK, NYTT ALT
It is difficult to start new in every country.
Det er vanskelig å få nye venner, vanskelig språk og annerledes vær.
I have to fight with life: Pappa viste meg boksing.
I have to be strong: Mamma lærte meg om å være menneske.
Jeg elsker familien min.
Daniel (17)
Min historie
Felipe

NY LIV, NEW ME
Jeg føler meg uten mål. Jeg vet ikke hvor jeg skal gå, hva jeg skal gjøre. Ingen drømmer.
Er dette den nye meg?
Før jeg kom hit, hadde jeg alltid et smil om munnen. Jeg var glad. Jeg var ofte ute, snakket med mange. Alle kjente meg.
Som den jeg var.
Her er det kaldt.
Jeg føler meg ikke ekspressiv.
Frossen.
Liten i det store landskapet, alle er fremmede.
Felipe (17)
Min historie
Albin

PAPPAS DRØM, MIN DRØM
Pappa måtte gi opp drømmen om fotball.
I stedet plantet han drømmen i meg.
Jeg spilte hver dag, hele tiden, alltid.
Når jeg spiller fotball glemmer jeg alt, verden rundt meg.
Jeg hatet å gå med sandaler da jeg var liten, man kan ikke spille fotball i dem.
Alle minnene mine inneholder fotball. Familie og fotball er alt.
Jeg drømmer fortsatt.
Albin (19)
Paola

Jeg bor i nærheten, men jeg kommer aldri.
Jeg elsker kjellere, fordi balkongene gir mulighet til å hoppe.
Jeg vil bare se hva som er nedenfor.
Jeg bor ikke langt unna, men jeg kommer aldri.
Ordene dine har blitt et luftslott
Jeg er liten, men jeg er stor
Jeg er ikke vakker, men jeg er vakker inni
Jeg mistet meg selv.
Så fant jeg meg selv igjen.
Paola (17)
Min historie
Shabhaz

DELT I TRE
50 prosent pakistansk
25 prosent italiensk
25 prosent norsk
Vent litt, kan jeg bytte litt?
50 prosent pakistansk
30 prosent italiensk
20 prosent norsk
Shahbaz (17 år)
Min historie
Angelos

YOU MAKE YOURSELF SMALL
Two sides fighting inside.
It’s personal.
Angelos (17)
Min historie
Eimmy

FORSKJELLIGE STEDER
Familien min bor over hele verden
Vennene mine er langt borte
Litt av hjemmet mitt er her i Norge
Min oppmerksomhet er spredt
Eimmy (19)
Min historie
Elevene har selv valgt hvordan de ønsker å fremstilles
SKUP, Skolens utviklingsprosjekt i Den kulturelle skolesekken, er skolens eget prosjekt som bruker kunst og kultur for å skape positive endringer i elevenes hverdag. Les sak om prosjektet– Før prosjektet, når elevene ikke følger med i timene, stirrer ut av vinduet, eller sitter dypt nedi mobilen, så har jeg lurt på hva de egentlig tenker på.
– Nå vet jeg det.
Lærer Synnøve Virhøy
Portrettene er tatt av Rebecca Jafari. Fortellerkunstner Katinka Brodin har jobbet med fortellingene.
Musikk av og med Andreas Lønmo Knudsrød. Lydopptakene er gjort av Stig Børre Holvik Høydal fra Forandringshuset Grønland.
Prosjektet er ledet av Synnøve Virhøy.
SKUP arrangeres av DKS Oslo.Utviklingsprosjektet finansieres av DKS Oslo og UDIRs dekomp-midler. Sistnevnte deles årlig ut til prosjekter som er lokalt forankret på skolene. Midlene skal bidra til økt fagkompetanse og kompetanseoverføring blant lærerkollegiet, elevene og strukturelle endringer på skolene. Det skal være et samarbeid mellom skolen og høyere utdanning som høyskole eller universitet (UH-sektor). Midlene dekker utgiftene til UH-sektor.
Vil du lese flere saker om kunst og kultur av, for og med barn og unge? Sjekk OPPLEV.KULTURTANKEN.NO