Det er en hustrig novembermorgen i Drammen, men inne på Union Scene er det en varm og god stemning.
Endelig er det klart for årets Arena Film, visningsarenaen for film i Den kulturelle skolesekken.
Filmfolk og DKS-produsenter fra hele landet gjør seg som alltid klare for dagen. Men de er ikke de eneste som myldrer rundt i lokalet.
Over 60 ungdommer fra Åssiden videregående skole finner plassene sine, enten foran eller bak scenen.
Bak proft kamera- og studioutstyr finner vi et helt produksjonsteam fra vg 2 Medieproduksjon.
Et unikt samarbeid mellom skolen og DKS-arenaen har gitt ungdommene flere nøkkelroller i arrangementsavviklingen.
I løpet av tre dager får de prøve seg som TV-produsenter, publikum, gamere og filmanalytikere.
– Det er veldig dedikerte elever med i år.
Det sier lærer Torgeir Reh Stensrud, mens han blid og entusiastisk beveger seg kjapt mellom de ulike stasjonene for å sjekke at alle har det de trenger eller hjelpe med tilpasninger.
Han er en av veilederne som hjelper elevene gjennom prosessen med å dokumentere sceneprogrammet gjennom flerkameraproduksjon.
Det er andre året elevene fra Åssiden får øve seg i denne typen produksjon gjennom å delta på Arena Film. Oppgaven gir elevene erfaring med strømming, filming og klipping av opptak i etterkant.
– Det er viktig for meg som lærer å bruke alt vi gjør av praktiske oppgaver til å få elevene til å reflektere over prosess, produkt og egeninnsats, poengterer Stensrud.
Han forteller at ungdommene selv sier de får et stort utbytte av å delta.
– Prosjektet imøtekommer mange kompetansemål i læreplanen for medieproduksjon, og viser elevene at dette er en del av den innholdsproduksjonen de kan møte på ute i arbeidslivet.
– I år fikk vi beskjed fra vår avdelingsleder at det var ønskelig at flerkamera under Arena Film ble en fast post i årshjulet, forteller Torgeir Reh Stensrud. Her med elevene før sceneshowet starter.
For å forberede seg har elevene noen uker tidligere produsert et høstshow på 50 minutter med innslag, intervju og stikk.
– Siden dette er en produksjon som oppleves som profesjonell dekning av en begivenhet, tror jeg det kan bidra til at de også tar oppdraget enda mer på alvor, forklarer Stensrud.
– Elevene våre vil alltid streve for best resultat.
Spill for fellesskap
Dagen før det offisielle programmet starter, har Arena Film invitert 30 elever fra Informasjonsteknologi og medieproduksjon til Drammen kino.
De får popcorn, brus og en introduksjon til Spillkino, formidlingsmodellen som utforsker dataspills potensiale for opplevelse og læring i skolen.
Spillpedagog John Arne Gaard Nilsen inviterer til samtale med et retorisk spørsmål:
– Vil dere si at dataspill kan defineres som kunst?
På storskjermen får elevene prøve seg på live spilling av berømte titler som BioShock, i tillegg til mer ukjente spill.
Underveis fortsetter Gaard Nilsen og Kulturtankens Jørund Høie Skaug samtalen med elevene om estetikk og tematikk i spillene, som psykisk helse og konsekvensene av store og små livsvalg.
– Det er et poeng for oss å utsette elevene for spill de ikke nødvendigvis ville valgt selv, bemerker Gaard Nilsen.
Lærer Ole Christian Slyngstad er med i kinosalen. Han har inntrykk av at elevene liker å kunne dele spillopplevelser med hverandre.
– Spill, og spesielt spill som er historiedrevne, er ofte noe ungdommer opplever alene. Så det at de fikk gjøre dette i fellesskap tror jeg virket samlende, mener han.
– Elevene har sagt at de kunne tenke seg å prøve spillkino igjen, forteller Ole Christian Slyngstad.
Slyngstad mener det er utfordrende å finne en balanse mellom læringsutbytte og underholdning når det gjelder bruk av dataspill i klasserommet.
– Likevel har vi tatt det i bruk i enkelte tilfeller, for eksempel når vi skal undervise elevene i koding og interaktiv historiefortelling, forteller han.
– Jeg tror nøkkelen til å bruke dataspill i undervisningen er å prøve å legge til rette for at elevene har det gøy, men at de samtidig sitter igjen med et stort læringsutbytte.
Skrekk og algoritmer
– Noen elever har fått i oppgave å observere dagens filmpresentasjoner litt ekstra nøye, forteller konferansier Karsten Meinich fra scenen.
Konseptet elevsamtale har vært en del av Arena Film-programmet siden 2019. Hver dag avsluttes med en sofa, en godstol og elever som har meldt seg frivillig til dialog med Meinich på scenen.
Tradisjonen åpner for refleksjon rundt innholdet som presenteres, direkte fra en av målgruppene i Den kulturelle skolesekken.
– Det er veldig gøy å få gjøre ting som dette, for da får vi møtt bransjen litt, synes Anna Sofia. Her i midten av sofaen mellom Filippa og Nathalie.
I forkant har Meinich besøkt elevene i vg 3 Medier og kommunikasjon på Åssiden for å forberede dem for dagen.
– Det varte bare i en time, men vi fikk til ganske gode diskusjoner rundt filmer på den tiden. Spesielt rundt hvordan man forsøker å treffe vår målgruppe, forteller Anna Sofia (18).
– Vi snakket litt om at ting bare skal skje fortere og fortere i verden nå. For at ungdommer skal holde interessen oppe, må det skje veldig mye i filmene vi ser.
Venninnene er vant til å scrolle seg gjennom videoer som varer i ti sekunder, og setter ofte på det de kaller «bakgrunnsserier» på Netflix mens de er på telefonen eller holder på med noe annet.
– Jeg tror generasjonen vår har blitt veldig utålmodig. Det må alltid skje noe for å stimulere hjernene våre, mener Filippa.
«For at vi skal holde interessen oppe, må det skje veldig mye i filmene vi ser.»
Anna Sofia, elev på Medier og kommunikasjon, Åssiden vgs.
Nathalie forteller at hun egentlig bare drar på kino for å se skrekkfilmer, eller hvis det er en film som har blitt «hypet» i sosiale medier.
– Algoritmer styrer det der veldig, ifølge Filippa. – For eksempel har alle jentene i klassen sett After-filmene, mens guttene aldri har hørt om dem.
Treffer en nerve
– Nå skal dere få se en teaser til Norges aller første «bodyhorror», forteller regissør Emilie Blichtfeldt som besøker Arena Film for å presentere langfilmen Den stygge stesøsteren, som får premiere våren 2025.
Filmen bruker mildt sagt sterke virkemidler for å utforske en underkjent karakter fra brødrene Grimms Askepott: Hva er det egentlig som driver stesøsteren til å kutte av seg tærne for å prøve å passe inn i glasskoen?
Selv om den bekmørke humoren i klippene får publikum til å le og snu seg vekk fra skjermen, ønsker Blichtfeldt også å si noe som sjalusi, kroppspress og trangen etter å bli akseptert.
– Alle vil bli som Askepott når de er små, men de fleste av oss ender opp som stesøstera i større eller mindre grad, bemerker regissøren.
Både form og tematikk treffer en nerve hos elevene i sofaen.
– Jeg våknet litt av den, for å si det sånn, sier fjerdemann Kristoffer.
– Det var et veldig interessant budskap, og jeg ble veldig overrasket over at en slik film kan være med i DKS, egentlig. Hvis jeg hadde kommet til skolen og vi skulle se den, hadde jeg syntes det var veldig spennende, mener Natalie.
Latter som samtalestarter
Den siste Arena Film-dagen starter på Drammen kino, der publikum får se flere DKS-klare kortfilmer og møte filmskaperne bak dem.
Ett eksempel er African Family Dinner, presentert av regissør og manusforfatter Ibrahim Mursal.
I filmen prøver en ung kvinne å imponere den ghanesiske familien til sin nye kjæreste ved å vise at hun har lært mye om deres tradisjoner og kultur.
Det viser seg at disse «tradisjonene» er plukket litt her og der fra hele kontinentet Afrika. Elleville scener følger i tidenes kleineste familiemiddag.
Regissør Mursal har tidligere DKS-erfaring og godt publikumstekke.
For ham er komedie en inngang til å snakke om temaer det ellers kan være vanskelig å ta tak i, som ignoranse og kulturkollisjoner.
– Hvis vi kan le sammen, kan vi snakke sammen også, mener regissøren.
Nye perspektiver
På slutten av dagen får fire elever æren av å oppsummere visningsarenaen med sine inntrykk.
African Family Dinner havner på topplisten til alle sammen.
– I går savnet jeg å se innhold som handlet det om å ha en annen kultur. Derfor var det veldig fint å se African Family Dinner i dag. I min familie havner vi i lignende situasjoner hele tiden, bemerker Zhovan.
Elevene har lagt merke til flere av filmene i programmet bruker uventede eller humoristiske metoder for å fortelle om noe alvorlig.
– Det var spennende å se at noe sånn som dårlig psykisk helse bli tatt opp på en så morsom måte, sier Ada om filmen Vi er her for deg.
– Jeg tror ikke alltid det funker så bra at seriøse ting blir fortalt på en seriøs måte. Det er fint å få se ting fra flere perspektiver.
«Det å bli hørt, og å oppleve at meningene dine teller, er fint for alle.»
Kristin Granli, lærer på Medier og kommunikasjon, Åssiden vgs.
– Husk å fylle ut evalueringsskjemaene underveis, minner lærer Kristin Granli elevene om. De digitale skjemaene gjør at alle medieelevene, ikke bare de som deltar på scenen, får gi sin mening om filmprogrammet.
For lærer Kristin Granli er det å delta på Arena Film en god og praktisk erfaring som elevene kan bruke i undervisningen.
– Våre elever må ofte pitche for lærere eller hverandre, så det er nyttig for dem å se hvordan filmene blir pitchet og presentert på et slikt arrangement, sier hun.
Læreren forteller at elever på Medier og kommunikasjon er vant med å tenke analytisk, ettersom de får innsikt i historiefortelling og ulike virkemidler i klasserommet.
– De uttrykte selv at det var interessant og spennende å delta på dette. Det å bli hørt, og å oppleve at meningene dine teller, er fint for alle.
Om Arena Film
- Visningsarena og en møteplass for programansvarlige i Den kulturelle skolesekken, formidlere, filmskapere og andre som jobber med filmformidling til målgruppen barn og unge.
- Er et samarbeid mellom Innlandet, Buskerud, Akershus og Trøndelag fylkeskommuner og Kulturtanken.
- Over to dager presenteres det et bredt utvalg av profesjonelle filmproduksjoner og formidlingsopplegg knyttet til film og dataspill som er aktuelt for DKS kommende skoleår.
- Skal stimulere og inspirere til mer dialog og samarbeid mellom aktører, og å bidra til å heve statusen for film til barn og unge.
- Se årets program: Arena Film 2024
Alle bilder: Trine Ruud Grønningen/Kulturtanken.
Artikler om film i DKS
Bak bakomfilmen
Politijakt, ville stunts og sprettballer: et nytt prosjekt fra DKS Trøndelag lar elevene oppleve alt som kan skje på et filmsett.
Reisen hjem
Han rømte fra Hallingdal etter en trøblete ungdomstid. Han reiste tilbake for å vise hva det hadde blitt av ham. Vi ble med da Berat Jusufi, hovedpersonen i filmen Krigere, dro tilbake for å vise filmen om sitt liv.
– Jeg håper filmen kan få noen til å føle seg mindre alene
Nora Nivedita Tvedt vil lage film for å møte mennesker. Med «Fuckings adoptert» inviterer hun skoleelever med på en indre reise.