Hei!
Nora Wirkola Langli, elevrepresentant i programråd for litteratur i DKS, Troms og Finnmark
,,
Det var litt nervepirrende de første gangene – ok, kanskje alle gangene – siden jeg følte at jeg ikke alltid hadde de beste begrunnelsene for hvorfor jeg mente det jeg gjorde. Jeg hadde jo for det meste bare stolt på magefølelsen.
Møtene kunne vare ganske lenge, men tiden fløy ganske fort, og jeg likte at vi kunne bruke godt tid på forslagene. Jeg syns vi kom med en ganske så god liste til slutt, og forhåpentlig blir elevene å synes det samme! Dessverre gjør jeg meg nå ferdig med videregående, så jeg får ikke sett de ulike produksjonene til neste år.
Jeg husker fortsatt et foredrag vi fikk se på ungdomsskolen der en forfatter kom inn og fortalte om skriveprosessen sin. Han tok hendelser fra virkeligheten, som et nylig oppdaget virus, og skrev videre til han hadde laget en helt egen epidemi som gjorde folk til zombier! Jeg er selv en som liker å lage egne fortellinger på fritiden og føler at jeg hadde mye nytte av å høre fra etablerte forfattere som hadde «fått det til». Selv om jeg ikke akkurat ser for meg en jobb som forfatter i fremtiden, gjorde det foredraget at et kreativt yrke nå ikke lenger høres helt totalt urimelig ut.
Jeg syns Den kulturelle skolesekken er en riktig god ordning. Den har vært en minneverdig del av barndommen og skolegangen min, og jeg håper at den kan bli det for mange i flere år fremover. Gratulerer så mye med 20-årsjubileumet!
I 2021 ER DET 20 ÅR siden Den kulturelle skolesekken (DKS) ble en nasjonal ordning. Derfor har vi invitert en rekke bidragsytere til å dele sine erfaringer, refleksjoner og historier om verdens beste ordning for kunst- og kulturformidling til barn og ungdom.