Podkasten Kulturtanker

Om kunst og kultur for, med og av barn og unge.

Lytt på Spotify

Kulturtanker er en podkast som jevnlig oppdaterer alle som har et hjerte som banker for kunst og kultur for, med og av barn og unge.

Kulturtanken lager denne podkasten fordi vi vil øke fokuset på kunst og kultur til barn og unge, diskutere temaer knyttet til det og vise fram noe av det utrolig gode arbeidet som gjøres rundt om i landet for å gi barn og unge opplevelser som de kan ta med seg videre i livet. Podkasten er tilgjengelig på Spotify, Apple, Google og andre podkast-tjenester.

Har du tips, tilbakemeldinger og ideer til temaer vi kan ta opp? Send gjerne til kommunikasjonssjef Agnieszka Bryn på ajb@kulturtanken.no

Episode 11: DKS og skolelederen  slik kan du bidra

Hva synes barn og unge om kulturtilbudet sitt?

Under Arendalsuka lot vi "Kulturkammeratene" lytte til tre unge kulturbrukere som delte sine erfaringer om eget tilbud, og lot dem svare på råd, spørsmål og innspill fra de unge til hvordan vi kan skape et enda bedre kulturtilbud til dem.

Episode 9: Samarbeid i praksis

Hvordan kan samarbeid føre til et bedre kunst- og kulturtilbud til barn og unge?

15.april i fjor signerte Norsk kulturskoleråd, UMK, Ungdom og Fritid og Kulturtanken en ny intensjonsavtale om samarbeid for å styrke barne- og ungdomskulturfeltet. Hva har dette samarbeidet ført til og hvorfor er det en styrke at vi jobber sammen?

Thea Juell fra Ungdom og Fritid, Tom Andreas Kristensen fra Ung kultur møtes, Lars Emil Johannessen fra Norsk kulturskoleråd og Anna Skarboe fra Kulturtanken deler sine erfaringer.

Episode 8: "Den lille diktator" – et kritisk blikk på medvirkning og medbestemmelse

Hva skjer med barn og unge som fra barnehagealder av har fått en kanskje altfor stor og viktig stemme? Er det små diktatorer og/eller Putin’er og Trump’er vi fostrer? Dette spørsmålet ble stilt på Kulturtankens årskonferanse i Kristiansund i november 2022. Og en av dem som svarte, var psykologspesialist Arve Bjelland Grov.

Med utgangspunkt i boka Diktatoren av Ulf Stark får vi høre hans betraktninger om hva som kan skje når barn sine stemmer blir hørt for godt og lagt for mye vekt på fra ung alder.

Se og hør mer fra Kulturtankens årskonferanse 2022 her

Episode 7: Den mangfaldige nynorsken

Kvifor og korleis skal DKS fyllast med meir nynorsk?

På konferansen Den mangfaldige nynorsken, som føregjekk hos Kulturtanken tidlegare i vår, leverte eit stjernelag av deltakarar argumentasjon for kvifor meir nynorsk i DKS er viktig og riktig.

I denne episoden av podkasten Kulturtanker kan du høyra nokon av dei mange gode innlegga på konferansen.

Episode 6: En kriger vender hjem

Han rømte fra Hallingdal etter en trøblete ungdomstid. Han reiste tilbake for å vise hva det hadde blitt av ham.

Krigere er en film der Berat Jusufi og Mamo Erkman spiller ut sine liv i samarbeid med regissør Jon Haukeland. Bli med når de tar med seg filmen tilbake dit historien startet, i Hallingdal – stedet Berat vokste opp – for å vise den for elever i Den kulturelle skolesekken. Du kan lese mer om filmen og visningen her.

Episode 5: Veien videre

I november 2021 arrangerte Kulturtanken en konferanse med tittelen «Veien videre: Neste generasjons kulturpolitikk». Utgangspunktet for konferansen var Kulturdepartementets bestilling av en rapport om hvordan kultursektoren skal gjenoppstå etter pandemien, som Norsk filminstitutt og Kulturrådet har fått i oppdrag å lage.

Kulturtanken ønsket å løfte fokuset på barn og unge i dette arbeidet, og tok derfor initiativ til konferansen i samarbeid med Ungdom og fritid, Kulturskolerådet, UKM, Medietilsynet, Norsk filminstitutt og Kulturrådet. I denne episoden av Kulturtanker rekapitulerer vi noe av innholdet i konferansen.

Episode 4: Medvirkning i DKS - Tre prosjekter å la seg inspirere av

I den nye stortingsmeldingen om barne- og ungdomskultur: Oppleve, skape, dele – kunst og kultur for, med og av barn og unge er ordet «medverknad» brukt 97 ganger. Politikerne ser viktigheten av å knytte barn og unge tett til egne kunst- og kulturopplevelser – og det gjør vi i Kulturtanken også.

Den kulturelle skolesekken er heldigvis en ordning preget av medvirkning. Og der vi i forrige episode møtte fire unge mennesker som fortalte om sin opplevelse av å medvirke i Den kulturelle skolesekken, skal vi i denne episoden av Kulturtanker høre om tre ulike medvirkningsprosjekter fra et DKS-perspektiv.

Episode 3: Hvordan er det å medvirke?

I den nye stortingsmeldingen om barne- og ungdomskultur: Oppleve, skape, dele – kunst og kultur for, med og av barn og unge er ordet «medverknad» brukt 97 ganger. Politikerne ser viktigheten av å knytte barn og unge tett til egne kunst- og kulturopplevelser – og det gjør vi i Kulturtanken også.

Den kulturelle skolesekken er heldigvis en ordning preget av medvirkning. I denne episoden av Kulturtanker møter vi fire unge mennesker som på ulikt vis har medvirket i DKS, for å høre hvordan det opplevdes for dem.

Episode 2: Digitale produksjoner i Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal gi kunst og kultur til alle barn i Norge. Men hva skal de få? Og hvordan?

Debatten om det digitale tilbudets plass  i DKS ble ikke et mindre relevant samtaleemne med covid-19. Digitale tilbud ble skapt i ekspressfart og med varierende hell - naturlig nok når det jobbes raskt og eksperimentelt.

I den siste tiden har det pågått et ordskifte om digitale produksjoner i DKS. Om verdien av digitalt tilbud og om hvordan og hvorfor vi trenger det. Diskusjonen fortsetter her i denne episoden av Kulturtanker.

Episode 1: 20 år med Den kulturelle skolesekken

2021 er et jubileumsår for Den kulturelle skolesekken. I år er det nemlig 20 år siden ordningen ble til en nasjonal ordning for alle skoleelever i Norge. Vi i Kulturtanken benytter anledningen til å dra i gang denne podkasten. I denne første episoden skal du møte tre unge mennesker som har hatt tilbud fra Den kulturelle skolesekken gjennom hele skoleløpet sitt. Og hos alle tre har det betydd noe varig.

Og - vi setter oss ned med Øystein Strand, direktør i Kulturtanken, for å gjøre opp status etter hans første år i jobben. Som ble helt annerledes enn han hadde sett for seg.